Värkkäilykisassa palkittiin mukana olleet projektit

Syksyllä 2020 julistettuun Värkkäilykisaan ilmoittautui 5 yksilökisaajaa ja 2 ryhmää. Loppuun asti mukana oli yksi joukkue ja 3 yksilökisaajaa. Joukko oli pieni, mutta toi hienosti esiin värkkäilyn moninaisuuden ja laajuuden.

Kisan tulokset julkistettiin Nuori Taide 2021 -tapahtuman yhteydessä 22.5.2021.

Värkkäilykisassa ei laitettu värkkääjiä ja projekteja paremmuusjärjestykseen, vaan haluttiin tukea taidoiltaan ja kokemukseltaan hyvinkin erilaisia tekijöitä tekemään kesken jäänyt työ niin valmiiksi, että sen voi esitellä julkisesti. Kriteereinä kilpailussa oli rohkeus ja kiinnostus tutkia ja kokeilla sekä jakaa osaamista ja oivaltamista muiden kanssa.

Kisan tuomarit ja mentorit antoivat palkitsemisperusteiden lisäksi kisaajille palautetta ja ohjeita jatkotyöskentelyyn. Kisan pääpalkintona oli kahden päivän Värkkäilyresidenssin Teijon Masuunin Makerspacebarnissa. Muutoin palkinnot päätettiin kisailijoiden toiveita kuunnellen ja siten, että palkinto edisti projektin toteuttamista esityskuntoon.

Tästä linkistä pääset sivulle, jossa kisaan osallistuneet projektit on esitelty.

Teokset ovat esillä 14.9.–12.11.2021 kulttuuritalo Villa Artun näyttelyssä Hyvinkäällä.

 

KISAN PÄÄPALKINTO
VÄRKKÄILYRESIDENSSIN MAKERSPACEBARNISSA TEIJON MASUUNISSA

Juhana Moilanen, Henrik Moilanen, Niilo Salioja , Slava Sytnyk:
SHAKKIVASARA -LAUTAPELIPROJEKTI

Tuomaristo katsoi, että onnistunut ryhmätyö ja pitkälle viety projekti ansaitsi työskentelyn Värkkäilyresidenssissä Teijon Masuunin Makerspacebarnissa
Heikki Pullon mentoroimana. Onneksi olkoon Shakkivasaran tekijät!

Ryhmä osallistui kisaan selkeällä, pitkälle mietityllä projektilla. Ryhmällä on halu kehittää pelimuoto, jota ei ole tarjolla. Projektissa hyödynnetään hienosti olemassa olevia asioita ja kehitellään uutta asenteella ’jos jotain ei ole valmiina saatavilla, tehdään se itse!’ Tämä on esimerkillinen lähtökohta värkkäilyyn.

Projektia on työstetty monesta näkökulmasta: valmistettavuus, visuaalisuus, tarinallisuus, opittavuus ja pelimekaaninen kiinnostavuus. Nappulat ovat hienoja ja uudenlainen näkemys pelimekaniikkaan on kiinnostava.

Tiimi omaksui kisan aikana mentorin neuvon jakaa päätäntävaltaa ryhmän jäsenten kesken osaamisalueet huomioiden, mutta pitivät samalla projektin yhtenäisenä.

 

TUOTEPALKINNOT JA OSTOSMATKA VERKKOKAUPPOIHIN MENTORIN KANSSA

Sofia Parada Barrenechea: JÄTEBLING

Valoinstalaatiot jätemuovista valaisevat konkreettisesti roskiksesta esiin kaivettuja arjen pakkausjätteen. Yhdistämällä valoa ja erilaisia muotoja Sofia on luonut yhtenäisiä tuotoksia. Sofia on nähnyt, mikä materiaaleissa on hyvää sellaisenaan ja antanut sen näkyä. Muotojen löytäminen ympäristöstä vaatii materiaalien maailmaan uppoutumista ja leikillisyyttä. Sofialla on silmää nähdä ja taito toteuttaa roskan uusi elämä. Teokset antavat katsojallekin ilon oivaltaa tunnistaessaan arjesta tutut materiaalit uudessa yhteydessä.

Projekti aikana Sofia osoitti kykyä luovaan ongelmanratkaisuun ja suunnitelmien muokkaamiseen silloin, kun asiat eivät sujuneet odotetulla tavalla, mikä on useammin sääntö kuin poikkeus löytömateriaaleja käyttäessä.

 

Iiris Teodor: PRINSESSAHAME

Taidolla, sisulla ja aikaa säästämättä tehty Prinsessahame on hieno esimerkki materiaalin luovasta käytöstä. Lopputulos on eheä kokonaisuus selkeän teeman alla.

Tuomaristo odottaa kiinnostuneena, miltä hame näyttää valmiina ja miten tekijä päättää laittaa sen esille. Museotyyliin esineenä vitriinissä, nuken päällä installaationa vai oikean ihmisen päällä performanssissa tai valokuvissa?

Iiris joutui vaihtamaan projektin kisan aikana. Se osoitti tekijältä joustavuutta, muuntautumiskykyä ja sitkeyttä. Iiris teki projektia koronakaranteenissa. Se on hyvä esimerkki siitä, miten kädentaidot ja luova tekeminen on osa ihmisen luontaista toimintaa ja voi auttaa kestämään poikkeustilanteissa.

 

RESIDENSSI VILLA ARTUSSA:
APUA, OHJAUSTA, VÄLINEITÄ JA MATERIAALIA TEOKSEN TOTEUTTAMISEEN
SEKÄ MAHDOLLISUUS TYÖSKENNELLÄ VILLA ARTUSSA

Enna Jokinen: MAAMME

”Ihminen astuu tyhjältä vaikuttavaan näyttelytilaan. Kun hänen jalkansa osuu maahan, kaiuttimistakuuluu ääni. Se on ehkä pianon sointu tai ehkä jonkun muun soittimen ääni. Kun hän kävelee ympäri näyttelytilaa, huone soi hänen askeliensa tahdissa. Ihmiset näyttelytilassa muodostavat siis aina ainutkertaisen tilaäänikokemuksen. Itse näyttelytila on kirkas, tyhjä ja jopa hieman kliinisen oloinen” Näin Enna kuvaa teostaan.
Ennan projektissa yhdistyy hienosti tietotekniikka, äänen ja tilankäyttö sekä kokijan osallistaminen. Värkkäilykisan aikana Enna lisäsi teokseen puhetta yhteiskunnallisena kannanottona ja pohti valintojensa eettisyyttä ja yleisön hyväksyntää. Tuomariston mukaan vaatii rohkeutta kritisoida toisten puheita rehellisesti ja tuoda omat näkemykset julki suoraan, avoimesti, omalla nimellä ja omassa työssä. On luovaa käyttää Värkkäilykisaa tilaisuutena keskustelun avaamiseen.

Haasteiden edessä Ennalla oli asenne ”kyllä se saadaan toimimaan”. Se auttoi löytämään vaihtoehtoja ja ratkaisuja.

 

YLEISÖÄÄNESTYKSEN VOITTAJA:

Sofia Parada Barrenechean JÄTEBLING

 

TEKNISEN AINEIDEN OPETTAJAT - TAO R.Y:N 100 € STIPENDI

Juhana Moilanen, Henrik Moilanen, Niilo Salioja , Slava Sytnyk:
SHAKKIVASARA -LAUTAPELIPROJEKTI

”Tuotteessa on käytetty tarkoituksenmukaisia teknisen työn tuottamismenetelmiä onnistuneen ulkoasun ja muotoilun tuottamisessa. 4 hengen tiimi on onnistunut yhteistoiminnallisesti yhdistämään kahden pelin lainalaisuuksia uudeksi kokonaisuudeksi.”

 

KIITOS KAIKILLE VÄRKKÄILYKISAAN OSALLISTUNEILLE JA LÄMPIMÄT ONNITTELUT PALKINNOISTA!