Värkkäilykisan yleisöäänestys

Äänestä omaa suosikkiprojektiasi!

Voit äänestää omaa suosikkiasi kahdella tavalla:

  1. Anna äänesi sivun alalaidasta löytyvään lomakkeeseen.
  2. Tykkää omasta suosikkiprojektistasi Värkkäilyfestarin Instagram-tilillä. Klikkaa tästä Instagramiin.

Äänestysaikaa 28.2.2021 klo 23:59 saakka. Sen jälkeen tulleita ääniä ja tykkäyksiä ei lasketa.

Eniten yhteenlaskettuja ääniä saanut projekti voittaa erityismaininnan Värkkäilykisassa. Palkintojenjako tapahtuu 22.5.2021 Nuori Taide 2021 -verkkotapahtumassa. Tutustu Nuori Taide 2021 -tapahtumaan tästä linkistä.

 

1. JäteBling

Sofia Parada Barrenechea
Instagram: @sofiizarra

JäteBling on kierrätetystä muovijätteestä rakennettu valaisimien koalitio. Kuusi valaisinta ja niiden ympärille luotu levynkansivitriini antaa uuden hehkuvan roolin jo tarkoituksensa menettäneelle ja täten varsin himmentyneelle muoviroskalle.

Itse projektin aikana syntyneestä tähteestä muotoutui tähtiainesta tälle kierrätysgalaksille, jonka hohde syttyy joka kodin roskakorin kirsikkatomaattirasioista, shampoo- ja hoitoainepulloista, siitä kuuluisasta turhasta muovisesta pakkausjätteestä sekä ilmanvaihtoputkesta.

From plastic to fantastic – lausahdus toimii inspiraationa keskellä pimeintä vuodenaikaa kytketylle kirkkauden ja kierrätystaiteen ilosanomaa loistavalle teokselle. Jätebling kannustaa näkemään nuo arjen ärsyttävät silmien edestä piiloon ja pois heitettävät objektit kirjaimellisesti uudessa valossa.

Kuvat: Sofia Parada Barrenechea

 

2. Shakkivasara

Juhana, Niilo, Slava ja Henrik

'Shakkivasara' on koodinimi meidän kaveriporukan kehittämälle lautapelille. Idea juontaa juurensa Shakin ja Warhammerin ominaisuuksien pohtimiseen. Mitä hyviä ja huonoja puolia molemmista löytyy? Miten näitä voisi hyödyntää omassa lautapelissä? Syntyi ajatus shakkimaisesta strategiapelistä, jossa luot oman armeijasi ja kartasta löytyisi eri ominaisuuksia – kuten vuoria. Päädyimme muutamaan keskeiseen suunnittelua ohjaavaan periaatteeseen: kilpailullisuus, taidon merkitys, yksinkertaisuus ja aloittamisen helppous.

Pelissä on strategiaa kolmella tasolla. Ensin, sinä kokoat armeijasi valitsemastasi teemasta (kuten meidän ’Forest Folk’) valitsemalla eri määrän nappuloita – voit keskittyä pitkään kantamaan tai keksiä omia hulluja taktiikoita. Toinen taso on armeijan asettelu: päätät miten sijoitat nappulasi samalla huomioiden kartan mahdolliset esteet. Kolmas taso on vasta itse pelaaminen, joka on hyvin shakkimainen – pelaajat tekevät siirronsa vuoronperään, kuitenkin nappulat eivät vain syö – ne voivat esimerkiksi lisätä kaverinsa elämäpisteitä. Strategian kolme tasoa ovat tarkoitus luoda pelaajalle pelin jälkeen ajatuksen: ”Mitä nappuloita priorisoin ensi kerralla? Miten sijoitan nappulani? Miten aloitan hyökkäyksen tai puolustukseni?”.

Päätimme suorittaa lautapelin fyysisen toteuttamisen 3d-printterillä ja laserleikkurilla. Loimme molemmalle teemalle yhdet armeijakokoonpanot ja 3d-mallit. Printtasimme nappulat tiimien omilla väreillään antaakseen niille tunnistettavuutta. Piirsimme laudalle grafiikan ja kävimme laserleikkaamassa sen laserleikkuuvanerista. Loppuviimeistelyä oli vielä kartan esteiden (vuoren ja lammen) ja elämäpistemerkkaimien 3d-printtaaminen, kuten vielä nappuloiden viilaus ja kokoon-liimaus.

Kysymyksiä ja muuta mielenkiintoa saa esittää Discordissa ’Junnu#1727’ tai sähköpostitse ’juhanamoilanen(at)gmail.com’ – voin jakaa pelille testialustan (Google Sheets).

Kuvat: Juhana, Niilo, Slava ja Henrik

3. Prinsessahame

Iiris Teodor

Prinsessahame on kokonaisuus kaikkea tyttömäistä; ruusuista muodostuva sydän, hiusneuloja- ja pampuloita, kiharoita, korvakoruja ja rusetteja. Ja kaikki tietenkin pinkkiä, liilaa, turkoosia ja keltaista - glitteriä unohtamatta! Tarkkasilmäisimmät bongaavat kaiken keskeltä myös jotain rokahtavaa, kun vaaleanpunaisesta kukkasadosta piirtyy pääkallomainen figuuri.

Teos on todellisen värkkäilyn tulos; siinä on yhdistelty mm. muovia, rautalankaa, paperimassaa ja polyester-kangasta erilaisin kiinnitystekniikoin ommellen, taitellen, solmien ja liimaten. Prosessissa olennaista oli kokeileva ja luova ote tekemiseen.

Prinsessahametta loihtiessa oli mielenkiintoista pohtia prinsessamaisuuteen liittyviä elementtejä. Lopputulos on ammennettu lapsuuden prinsessaleikeistä, elokuvista ja musiikista.

Kuvat: Iiris Teodor

4. Maamme

Enna Jokinen

Kun ihminen kävelee hämärässä tilassa, hänen askeleensa laukaisevat sarjan ääniä. Äänissä ei ole kummempaa rytmiä ja ne koostuvat kaikenlaisesta paukkeesta ja rätinästä. Teoksessa käveleminen kuulostaa hieman siltä, että olisi rikki menevässä koneessa. Noiden äänien lisäksi näyttelytilassa pyörii sitaatteja Perussuomalais-puolueen perustaman ajatushautomon Suomen perusta julkaisemasta “tutkimuksesta”, lapsen lukemana.

Haluan teoksessani kritisoida nousevaa äärioikeistoa sekä nationalismia, jotka saattavat pahimmillaan uhata demokratiaa. Sekä julkisuuteen nousseet otot Perussuomalaisten  kansanedustajilta, että maailmanpoliittinen tilanne tekee Maamme- teoksesta erittäin ajankohtaisen.  Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole syventää polarisaatiota, vaan haluan ihmisten pysähtyvän työni äärelle ja miettivän kuinka absurdiksi tilanne on kärjistynyt. Toivon, että teksti, jota teoksessa käytän juuri lapsen lukemana kääntäisi katseen tulevaisuuteen ja pakottaisi meidät miettimään millaisen yhteiskunnan haluamme jättää tuleville sukupolville.

Projektissani käytän Touchboard-teknologiaa. Touchboard on mikrokontrolleri, joka tietokoneen musiikkiohjelmaan yhdistettynä toimii midisoittimen tavalla.  Kontrolleriin olen liittänyt metallilaattoja, jotka toimivat koskettimina, eli niillä käveleminen laukaisee äänen.

 

Video: Enna Jokinen

 

 

Äänestä omaa suosikkiasi!